دومین نمایشگاه کار اصفهان از ۱۱ تا ۱۳ دیماه با حضور شرکتها و سازمان های مطرح استان اصفهان در مصلای بزرگ اصفهان برگزار خواهد شد.
نمایشگاه کار رویدادی است که بر ارتباط مستقیم کارجو با کارفرمایان تمرکز و برای ایجاد ارتباط دوسویه بین این عوامل تلاش میکند. در این بستر کارجویان و به طور کلی علاقمندان میتوانند ضمن بازدید از غرفه سازمانهای شرکتکننده در این نمایشگاه، بیواسطه و رودررو با منابع انسانی شرکتها و سازمانها گفت وگو کنند و در کنار آشنایی با فضای کاری و فرهنگ سازمانی هر شرکت، در صورت تمایل به استخدام در هر کدام از آنها، پیشینه و سوابق کاری رزومه خود را متناسب با موقعیتهای شغلی موجود در نمایشگاه، ثبت و ارسال کنند.
* نیروی انسانی کارآمد، دغدغه اصلی کارفرمایان
محمد کرمانی مدیرعامل یکی از شرکتهای فضای اشتراکی اصفهان در نشست خبری دومین نمایشگاه کار اصفهان، با تاکید بر اینکه بیشتر مخاطبان این نمایشگاه از جنس دانشجویان هستند، اظهار کرد: این نمایشگاهها بیشتر در محیطهای دانشگاهی برگزار میشود، با توجه به اینکه تاکنون به دو موضوع دید دانشجویان نسبت به بازار و بازار کار نیازمند چه نیرویی است و حضورشان چه تأثیری در نمایشگاه دارد، توجه نشده است، اولین دوره نمایشگاه کار دانشجویان دانشگاه شریف در سال ۱۳۹۰ برگزار شد.
وی با بیان اینکه تفاوت اساسی نمایشگاه کار با سایر نمایشگاههای شغلی در برندسازی منابع انسانی است، افزود: بیشتر شرکتها در منابع انسانی مشکل دارند. اولین دوره این نمایشگاه پنج سال گذشته با مشارکت یک شرکت برگزار شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانست تداوم داشته باشد و پس از گذشت این مدت، امسال دومین دوره نمایشگاه برگزار خواهد شد.
این فعال عرصه اشتغالزایی با اعلام اینکه با ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت اصفهانی برای حضور در نمایشگاه کار صحبت شد، اما فقط ۶ درصد دارای مدیر منابع انسانی مستقل بودند، گفت: متأسفانه این شرکتها به حوزه منابع انسانی توجهی نکرده بودند، نبود حوزه منابع انسانی و بیتوجهی به آن منجر به موفق نبودن این شرکتها در جذب و نگهداری نیروی کار بوده و این مشکل موجب مهاجرت بسیاری از نیروی کار متخصص به تهران و دیگر شهرها شده است.
وی با بیان هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، اضافه کرد: بیتوجهی بسیاری از شرکتها به حوزه منابع انسانی و اینکه از سمت شرکتها برای ارتقا و بهبود شرایط منابع انسانی کاری صورت نگرفته است منجر به برگزاری این نمایشگاه شده و امید است، در این نمایشگاه فضای رقابتی بین شرکتها برای جذب نیروی کار و کارجویان متخصص ایجاد شود.
کرمانی با اشاره به اینکه محیط زیست دغدغه تمامی رسانهها و مدیران است اما نبود منابع انسانی زودتر از محیط زیست به صنایع اصفهان ضربه میزند، خاطرنشان کرد: اگر به نیروی کارجو و کارآمد در استان اصفهان توجهی نشود، منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانهها و شرکتها خواهد شد که رفع این مشکل با داشتن یک نیروی منابع انسانی کارآمد برطرف خواهد شد.
وی محدودترین منبع شرکتها را منابع انسانی دانست و تصریح کرد: این مسئلهای است که ما در اصفهان با کمبود آن مواجه هستیم، همچنین شرکتها این را احساس نمیکنند که چرا برای آن کلمه بازار به کار رفته است، حوزه اصلی منابع انسانی بازار است که باید روی آن برندسازی و تفکر انجام شود که اشخاصی که در این حوزه کار میکنند، الزام است کارآمد باشند.
مدیرعامل یکی از شرکتهای فضای اشتراکی اصفهان با اشاره به توجه اصلی سیستم دولتی بر روی نرخ اشتغال، گفت: متاسفانه دولت به کیفیت اشتغال توجهی نداشته، به همین دلیل ما با وجود مشکلات پیش رو سعی کردیم نمایشگاهی برای افزایش کیفیت اشتغال و توجه کمتر به نرخ اشتغال برگزار کنیم.
وی اضافه کرد: بازاری تحت عنوان بازار استعداد در بازار کار داریم، یعنی کسانی که متخصص هستند یا درس خواندهاند و تخصص فنی دارند، استعداد حساب میشوند. بازار دیگری تحت عنوان کارگر ساده داریم که در این زمینه بازار کار اصفهان بهگونهای است که شغل داریم، اما کارجو نداریم در واقع نرخ اشتغال آن بسیاربالا است.
کرمانی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در حوزه استعداد ۷۰ درصد است، افزود: این موضوع که با صنعتی و کارخانهای بودن اصفهان همخوانی ندارد و علت آن این است که به فعالیتهای نرمافزاری فکری که کارگری نیست و مغزگری است در استان اصفهان توجه نشده است
*نمایشگاه کار فرصتی استثنایی برای کارفرمایان و کارجویان
همچنین سهیل توکلی، مدیر رشد بازاریابی یکی از شرکتهای کاریابی در نشست خبری دومین نمایشگاه کار اصفهان، اظهار کرد: در این نمایشگاه سعی داریم کارجو و کارفرما نفع خود را داشته باشند. این نمایشگاه یک فرصت استثنایی است که کارجو میتواند مستقیم و بدون واسطه با منابع انسانی سازمانهای خوب شهر خودش صحبت کند، و با نیازمندیها و مهارتهای آنها آشنا شود.
وی، بیان کرد: همچنین کارفرماها فرصت دارد افرادی که رزومه ارسال میکنند را به صورت حضوری در مدت زمان کوتاه بررسی کنند، نمایشگاه فرصتی است که شرکتها بتوانند خود را به کارجوها معرفی کنند و به آنها ثابت کنند که چرا این سازمانها مکان مناسبی است و کارجو باید آنها را انتخاب کند.