دوره آموزشی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان روز یکشنبه ۴ دی ماه با حضور دکتر سعید امانی، عضو هیأت تخصصی اداره کل امور مالیاتی شرق تهران و آقای محرم رضایی، معاون مدیرکل امور مالیاتی غرب استان تهران در سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران برگزار شد.
در آغاز این دوره آموزشی دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران ضمن خیرمقدم به حاضران عنوان کرد: در برهه کنونی، شرکت های ساختمانی به دلایل متعددی از جمله تقلیل بودجه عمرانی، تورم، و نحوه پرداخت با شرایط دشواری روبرو هستند، ضمن این که فشار زیادی از جانب دو حوزه بیمه و مالیات به آنها وارد می شود. در چنین شرایطی همدلی و همفکری مسئولان این دو حوزه برای ایجاد شرایط مطلوب و ادامه فعالیت شرکت های عمرانی راه گشا خواهد بود. یکی از مصادیق این همفکری و همدلی برگزاری دوره های آموزشی برای انتقال اطلاعات و تعامل دو جانبه است.
وی افزود: بیمه و مالیات از موضوعاتی هستند که سندیکا تلاش دارد درباره آنها، آخرین اطلاعات موجود را به همکاران خود منتقل کند تا شرکت ها با مشکلات کمتری در زمینه ثبت اطلاعات و مسائل ناشی از آن روبرو باشند. طی نشستی که با مسئولان امور مالیاتی داشتیم پیشنهاد شد دوره های آموزشی در زمینه سامانه مودیان مالیاتی برای مدیران مالی شرکت ها برگزار شود تا شرکت های پیمانکار وظایف و تکالیف مالیاتی خود را با حداقل مشکلات انجام دهند. در همین راستا دوره آموزشی «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» برگزار شده است و طی آن اساتید محترم به ارائه سرفصل های مورد نظر خواهند پرداخت و مباحثی مانند نحوه عضویت در سامانه مؤدیان، چگونگی صدور صورتحسابهای فروش و نحوه رفتار خریدار، شناسه کالا و نحوه دریافت آن، روش های ارسال صورتحساب، قوانین مالیات بر ارزش افزوده، مالیات های مستقیم و ارتباط آن با سامانه مؤدیان، حسابرسی مالیاتی پس از اجرای سامانه مؤدیان، تکالیف مودیان و جرایم مرتبط با عدم به کارگیری سامانه مؤدیان، آخرین تغییرات در چگونگی اجرای سامانه مؤدیان و … را مطرح خواهند کرد.
دبیر سندیکا در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری بیست و ششمین کنفرانس بتن و زلزله در روزهای ۵ و ۶ دی ماه، و برگزاری دوره آموزشی حقوق ساخت در روزهای ۱۴ و ۲۱ و ۲۸ دی ماه، از شرکت های عضو سندیکا خواست چنین کنفرانس ها و نشست هایی را برای ارتقای دانش نیروی انسانی خود مغتنم بدانند.
دکتر سعید امانی عضو هیأت تخصصی اداره کل امور مالیاتی شرق تهران نیز عنوان کرد: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تازه تصویب شده و به عنوان یک قانون مهم در حال تکوین است. دلیل اجرایی نشدن این قانون که قرار بود بسترساز اجرای قانون ارزش افزوده باشد آماده نبودن زیرساختها و عدم آگاهی عمومی بود که در نهایت باعث شد قانون «تسهیل وظایف مودیان» به عنوان متمم این قانون تصویب شود.
وی افزود: تا کنون چالش سازمان و مودیان مالیاتی شناسایی مالیات از طریق ممیزان بود، اما با تصویب این قانون معیار سازمان برای شناسایی مالیات، اطلاعاتی است که مودیان در سامانه وارد می کنند، حتی قانون «تسهیل وظایف مودیان» نیز اداره مالیات را از بررسی اطلاعات ثبت شده مودیان که به تائید سامانه رسیده باشد منع کرده است. در برابر وظایفی که قانون برای صدور و ثبت صورتحساب به مودیان واگذار کرده، سازمان مالیاتی نیز مکلف شده است صورتحساب های ارسالی را در کارپوشه خریدار و فروشنده درج کند و مالیات بر ارزش افزوده را بر مبنای آن محاسبه نماید.
دکتر امانی در ادامه تصریح کرد: سازمان مالیاتی موظف شده است برای همه مودیان کارپوشه سامانه مودیان ایجاد کند، اما در قدم بعدی مودیان هستند که با تکمیل مراحل لازم، موفق به دریافت شناسه یکتای مالیاتی می شوند که بخشی از شناسه منحصر به فرد مالیاتی خواهد بود. در بالای صورتحساب های الکترونیکی یک شناسه منحصر به فرد مالیاتی وجود دارد که خود این شناسه شامل شناسه یکتای حافظه مالیاتی، تاریخ صورتحساب، سریال داخلی صورتحساب و رقم کنترلی است.
وی در ادامه به نحوه دریافت شناسه خدمات، نحوه دریافت شناسه کالا از وزارت صمت، نحوه ارزش گذاری شناسه کالا و خدمات توسط سازمان مالیاتی، و روش های صدور صورتحساب پرداخت و گفت: در حال حاضر هزینه های مربوط به صدور و ارسال صورتحسابها بر عهده سازمان مالیاتی است و شرکت ها می توانند برای انجام این امور از خدمات شرکتهای معتمد بهره مند شوند.
در ادامه این دوره آموزشی آقای محرم رضایی، معاون مدیرکل امور مالیاتی غرب استان تهران عنوان کرد: اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به انجام راحت تر و سریع کارهای مالیاتی، همچنین محاسبه عادلانه مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی منجر خواهد شد. بر اساس این قانون، فروشندگان کالا و خدمات وظیفه دارند با در نظر گرفتن استانداردهای سازمان مالیاتی، صورتحساب الکترونیک صادر کنند و آن را در سامانه مالیاتی ثبت کنند.
وی در ادامه با اشاره به انواع صورتحساب، مراحل اعتبار سنجی صورتحسابها، و الگوهای ۸ گانه صورت حساب ها عنوان کرد: یکی از الگوهای صورتحساب، الگوی قرارداد پیمانکاری است. در این الگو لازم است قرارداد منعقده توسط کارفرما یا پیمانکار در سامانه مودیان ثبت شود و به تائید طرف مقابل برسد. به محض ثبت قرارداد، یک کد رهگیری به قرارداد اختصاص می یابد که برای پیگیری صورت وضعیت های ارسالی لازم خواهد بود.
در بخش پرسش و پاسخ، و در پاسخ به سوال یکی از حاضران در زمینه تعلل کارفرمایان در پرداخت صورت وضعیت، آقای رضایی عنوان کرد: طبق قانون جدید تاریخ تعلق مالیات دریافت نقدی است. برای همین مودیان محترم باید در صورتحساب های خود و در قسمت پرداخت، تیک مربوط به نسیه بودن فروش را فعال کنند و از خریدار بخواهند این مسئله را تائید کند. دکتر امانی نیز تاکید کرد: پیمانکار تا زمانی که از کارفرما پولی دریافت نکرده باشد الزامی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارد. تا زمانی هم که کارفرما پول پیمانکار را پرداخت نکند از اعتباری ارزش افزوده برخوردار نخواهد شد.
در پاسخ به سوال دیگری در زمینه فراتر رفتن صورتحسابها از حد مجاز آقای رضایی عنوان کرد: سازمان برای حل این مشکل پیشنهاد داده ارزش افزوده هر صورت صورت وضعیت در همان زمان پرداخت شود، یا تضامین کافی از قبیل سپرده بانکی، ضمانت نامه بانکی، ضمانت شرکتهای معتبر، و حتی چک صیادی فراهم شود.
لازم به ذکر است گزارش کامل این دوره آموزشی که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید در ماهنامه پیام آبادگران منتشر خواهد شد.