یک گام دیگر به سمت تکمیل کریدور شمال – جنوب

38
0

امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا که به‌تازگی از سوی شرکت ساخت در دیدار با هیات روسی انجام شده، حاکی از یک گام جدید در تکمیل کریدور شمال – جنوب است.

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهم‌ترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، این پروژه در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

راه‌آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا می‌شود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل می‌کند. در واقع در حال حاضر و به گفته کارشناسان، کریدور شمال – جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده رشت – آستارا مواجه است.

چندی پیش معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راه‌آهن رشت – آستارا،  در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راه‌آهن گفت که موافقت‌نامه تامین مالی طرح از روسیه به‌ صورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.

امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا میان ایران و روسیه 

در این راستا به‌تازگی جلسه‌ای با حضور خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و یوری کوزمین مدیرعامل شرکت کاسپین سرویسز و هیات همراه از کشور روسیه برای بررسی توافق‌های صورت‌گرفته در کارگروه‌های فنی و حقوقی برگزار شد که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا در دیدار با هیات روسی امضا شده و پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت – آستارا حاصل شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مبادله موافقت‌نامه قرارداد احداث راه‌آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه گفت:‌ جزییات این قرارداد در سه جلد تهیه شده که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و… است. جزییات جلد اول این قرارداد از سوی شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده که مقرر است در کارگروه‌های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا کنون بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است.

بر اساس گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده و جزئیات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیت‌های اجرایی شروع شده و در حال حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است.

خادمی در این دیدار خواستار اعلام برنامه زمان‌بندی و نقشه راه از سوی هیات روسی شد و گفت:‌ تا پایان سال جاری میلادی مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت – آستارا در این دیدار خبر داد و اظهار کرد:‌ پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

وی با تاکید بر تکمیل بخش‌های باقیمانده بندهای قرارداد در زمان مقرر بیان کرد: در صورت لزوم جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار شود تا این اقدامات طبق برنامه زمان‌بندی، تکمیل و این پروژه ریلی مهم آماده آغاز عملیات اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین با تاکید بر توانمندی‌های هلدینگ‌های داخل کشور اظهار کرد:‌ به‌ منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریع‌تر این بخش نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *