مزایای روسازی بتنی نسبت به روسازی آسفالتی

70
0

در گفتگو با مدیرعامل شرکت ناودیس ­راه مطرح شد:

مزایای روسازی بتنی نسبت به روسازی آسفالتی

روسازی بتنی سابقه انگشت شمار و محدودی در ایران دارد و اغلب در مورد باند، تاکسی وی و عوامل پروازی فرودگاه ها استفاده شده است. اولین تجربه این روش در پروژه ­های راهسازی مربوط به آزادراه تهران-شمال بود که شرکت ناودیس راه به عنوان یکی از پیمانکاران حاضر در قطعه اول، اجرای بخشی از آن را بر عهده گرفت.

مدیرعامل شرکت ناودیس ­راه در گفتگو با خبرنگار سندیکا و با اشاره به روند اجرای روسازی بتنی در آزادراه تهران شمال عنوان کرد: بعد از این ‌که اجرای منطقه یک آزادراه تهران- شمال در سال ۱۳۹۴ به شرکت‌های ایرانی واگذار گردید، مدیران شرکت احداث آزادراه تصمیم گرفتند با توجه به مزایای روسازی بتنی، منطقه یک آزادراه تهران-شمال را با روسازی بتنی اجرا کنند. این درحالی بود که در ایران تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر برای این کار وجود نداشت.

وی افزود: روسازی بتنی آزادراه تهران- شمال را بنیاد مستضعفان به شرکت ملی ساختمان واگذار نمود و برای این کار فینیشر و تجهیزات مربوطه از شرکت ویرتگن آلمان وارد شد. پس از مدتی و طی مناقصه ای که بنیاد برگزار کرد ۱۴ کیلومتر از کار روسازی به شرکت ناودیس‌ راه واگذار گردید. شرکت نیز با تجهیز ماشین آلات و آموزش نیروی انسانی موفق به انجام آن شد.

رئیس هیات مدیره شرکت ناودیس راه با اشاره به مزایای روسازی بتنی نسبت به روسازی آسفالتی عنوان کرد: عمر مفید روسازی بتنی در مقایسه با آسفالت خیلی بیشتر است. جاده­ هایی با روسازی بتنی در دنیا وجود دارد که نزدیک به ۷۰ سال عمر دارند از جمله جاده بین ایالتی San Bernandino Valley در کالیفرنیا که در حال بهره ­برداری می ­باشد. علاوه بر اینکه هزینه ­های تعمیر و نگهداری روسازی بتنی به مراتب از روسازی آسفالتی پایین ­تر می­ باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه­ های تولید سیمان با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت کار می­کنند. با توجه به قیمت پایین سیمان این ماده می­تواند جایگزین قیر در روسازی راه ها گردد و با صادرات قیر به عنوان یک فراورده نفتی، ارزآوری قابل توجهی برای کشور حاصل شود. همچنین جایگزینی قیر با سیمان در روسازی جاده ­ها منجر به کاهش آلایندگی­ های زیست محیطی می ­گردد.

مدیرعامل ناودیس راه تاکید کرد: با توجه به رنگ روشن بتن، روسازی بتنی منجر به دید بهتر در شب و افزایش ایمنی می­گردد. علاوه بر اینکه در مناطق کوهستانی و جاده­ های با شیب زیاد در مقابل تردد وسایل نقلیه سنگین، روسازی بتنی دوام بیشتری دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد شرکت های توانمند ایرانی با حمایت وزارت راه و شهرسازی از روسازی بتنی در اجرای پروژه­ های راه و آزادراه بهره ­مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *