توسعه سواحل مکران، گام بلندی برای رشد اقتصاد دریامحور

31
0

توجه به توسعه بنادر راهبردی، ‌از استراتژی‌های لازم برای پیشبرد اقتصاد دریامحور است و در این میان سواحل مکران می‌تواند به‌عنوان یک پایگاه لجستیکی و قطب حمل‌ونقل و همچنین مکانی برای مجموعه‌های پتروپالایشی و نفتی و به‌دنبال آن زیربنای تحول اقتصادی و صنعتی کشور باشد.

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا، شهریورماه سال گذشته سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شد.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ششم آذرماه ۱۴۰۱ بخشنامه خط مشی‌ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن، به رشد اقتصادی عدالت‌محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری با تأکید بر اقتصاد دریامحور اشاره شده، چرا که موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد دریامحور که موتور محرکه و کانون رشد اقتصادی و افزایش تولید هستند.

چرا منطقه مکران اهمیت دارد؟

در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار اهمیت منطقه مکران توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده و همه مسئولان هم به این موضوع پرداختند ‌و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است.  در حال حاضر در سواحل مکران برنامه‌های دولت به منظور رشد اقتصادی کلان کشور در حال انجام است.

بندر راهبردی مکران در شرق استان هرمزگان حوالی جاسک و در منطقه کوه‌مبارک قرار دارد، طول سواحل مکران ۱۴۴۰ کیلومتر است که حدود ۹۰۰ کیلومتر آن در استان هرمزگان و ۵۴۰ کلیومتر آن در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و از آن‌جایی که یکی از استراتژی‌های سازمان بنادر، توجه ویژه به بنادری است که در آینده نقاط راهبردی خواهند بود؛ توجه به این بندر هم در دستور کار قرار دارد و به گفته مسئولان، مطالعات اقتصادی‌ برای توسعه آن در حال انجام است.

توسعه سواحل مکران به‌عنوان یک ابرپروژه ملی

در دولت سیزدهم مقرر شد آنچه که بر زمین مانده از سر گرفته شود، از این رو توسعه سواحل مکران از نظر نقش و کارکرد ملی و به‌عنوان یک ابرپروژه مطرح شده و این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت. بدین‌ترتیب سیدابراهیم رئیسی،  رئیس جمهوری، با توجه به کارکرد موضوع، به‌خصوص در نشست با کشورهای همسایه که علاقمندی‌های خود را برای شرکت در این پروژه مطرح کرد. در عین حال در بودجه ١۴٠٢ ردیف اعتباری خاصی برای سازمان توسعه سواحل مکران پیش‌بینی شده است.

ایجاد بندر بزرگ مکران می‌تواند تحول اقتصادی و صنعتی بزرگی در سواحل مکران ایجاد کند. از جمله امکان فعالیت مجموعه‌های پتروپالایشی و نفتی در این منطقه که ازنظر حمل‌ونقل و صادرات، ایجاد این بندر کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد و در عین حال می‌تواند منطقه بسیار مناسبی برای ورود مواد خام وتولید در داخل کشور باشد. در عین حال بندر بزرگ مکران به‌عنوان یک پایگاه لجستیکی و قطب حمل‌ونقل در کنار بنادر شهید رجایی و چابهار به توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور کمک خواهد کرد.

لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها با کمک بخش خصوصی

با وجود این به گفته مسئولان، برای توسعه سواحل مکران لازم است زیرساخت‌ها توسعه یابد، از جمله آب، راه، جاده و ارتباطات باید توسعه یابد و توسعه زیرساخت‌ها هم به‌عهده دولت است؛ اما دولت محدودیت‌هایی دارد و از این رو با کمک دیگر سازمان‌ها و بخش خصوصی به سمت فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌شود.

در عین حال مکران منطقه‌ای است که اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم در آنجا انجام شود، بازدهی قابل توجهی پیش رو خواهد داشت. بنابراین اگر در آن منطقه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، برای بخش خصوصی هم انگیزه ایجاد می‌شود. کما اینکه تا کنون به گفته حسین دهقان، دبیر شورای توسعه سواحل مکران، با وجود تحریم‌ها، پیشنهادهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در سواحل مکران شده است؛ ازجمله چینی‌ها که در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، نفت و گاز و پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری علاقمند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *