اهمیت هیدروگرافی برای تامین امنیت حوزه دریایی

31
0

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهمیت موضوعات هیدروگرافی گفت: در بحث دریایی سالانه بیشتر از ۱۴۰ هزار فرورند شناور متردد به بنادر کشور داریم و اگر نتوانیم هیدروگرافی را که یکی از لازمه‌های ایمنی حوزه دریاست داشته باشیم، می‌تواند سانحه و فاجعه برای سواحل و محیط زیست دریایی کشور داشته باشد.

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صفایی در مراسم بزرگداشت روز جهانی هیدروگرافی با شعار «هیدروگرافی، زیربنای همسان رقومی برای دریاها و اقیانوس‌ها» که امروز در محل سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد، سازمان جهانی هیدروگرافی در طول سالیان دراز تلاش‌های زیادی در سطح سیاست‌گذاری انجام داده و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مهم در این سازمان حضور داشته است.

وی با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری کشور و جغرافیایی، ارگان‌های دریایی نیستند و خواهش ما این است که این دو مجموعه به‌عنوان ارگان‌های دریایی کشور قرار گیرند، ادامه داد: امروز ما میتوانیم بگوییم که بخش دریایی کشور، سیادت دریایی را با اقتدار در دست دارد که هم مرهون نهادهای غیرنظامی است و هم اعضای نیروی دریایی سپاه و ارتش که امنیت دریایی خلیج فارس را تامین کردند و همچنین خارج از محدوده این حوزه آب‌های بین‌المللی هم در حوزه تامین امنیت فعالیت داشتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهمیت موضوعات هیدروگرافی توضیح داد: در بحث دریایی سالانه بیشتر از ۱۴۰ هزار فرورند شناور متردد به بنادر کشور داریم؛ همچنین ۳۴۶ بندر و بیش از ۸۰۰ سازه دریایی داریم. بنابراین اگر نتوانیم هیدروگرافی را که یکی از لازمه‌های ایمنی حوزه دریاست داشته باشیم، می‌تواند سانحه و فاجعه برای سواحل و محیط زیست دریایی کشور داشته باشد.

صفایی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه در حوزه دریایی فعالیت می‌کند؛ تاکنون ۱۰۶ًصفحه و نقشه الکترونیکی دریایی با کمک دو کشور تهیه شده است و بیش از ۲۹۰ مورد نقشه به‌روزرسانی شده است؛ البته هیدروگرافی صرفا درباره امنیت دریایی نیست؛ امروز دانشگاه‌ها و دانشجویان برای تحقیقاتشان به هیدروگرافی نیاز دارند؛ همچنین برای مدیریت سواحل و ساژده‌عای دریایی، موضوعات گردشگری، تعیین مرزها، محیط زیست، پیش‌بینی مخابرات دریایی مانند سونامی به هیدروگرافی نیاز است.

وی با بیان اینکه با تلاش سازمان نقشه‌برداری کشور، MSDI را مورد پیگیری قرار خواهیم داد، اظهار کرد: ما در سازمان بنادر و دریانوردی، آغوش خود را در زمینه هیدوگرافی باز میکنیم، در زمینه تجهیزات هیدروگرافی تامین منابع را با بهره نزدیک به صفر در دسترس قرار می‌دهیم تا بتوانیم این مسیر را که در دو سال گذشته سرعت گرفته، سرعت بیشتری دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هر دستگاهی که در موضوعات دریایی تاثیرگذار است باید تحت یک برنامه جامع فعالیت کند و در راستای توسعه اقتصاد دریا، یک مجموعه شکل بگیرد؛ همچنین به توجه به دستور مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد دریا که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود، طرح جامع اقتصاد دریا را فراهم می‌کنیم تا زودتر ازین که سیاست‌ها ابلاغ شود، طرح جامع را اعلام کنیم و در ارگان‌های دریایی کشور به اشتراک بگذاریم تا یک طرح جامع اقتصاد دریا برای کشور داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *