اندر مصائب تکمیل یک پروژه ۱۷ ساله/ولیعصر اراک همچنان برق و پارکینگ ندارد

36
0

سابقه پروژه ساخت بیمارستان ولیعصر اراک بر کسی پوشیده نیست و شاید بیان آن تکرار مکررات باشد، اما مسئله اینجاست که این پروژه همچنان در مسیر ساخت خود با چالش روبروست و حتی به راحتی نمی توان تاریخ اتمام ساخت و بهره برداری از آن را بیان کرد و همواره اعلام زمان بهره برداری از آن با پیشوند “امیدواریم” همراه است.

به هر حال این روزها با نگاهی گذرا به پروژه، می توان سرعت کار اجرایی را دریافت، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که صرفا مختص درون پروژه نیست.

دهم خردادماه ۱۴۰۲ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اراک جهت بیان کم و کیف روند ساخت برای خبرنگاران، بازدید اصحاب رسانه از پروژه بیمارستان ولیعصر را ترتیب دادند و در این بازدید تمامی جوانب کار، پیشرفت ها، موانع و مشکلات تشریح شد.

تردد روزانه هزار نفر از خیابان پیروزی

به گفته دکتر علیرضا امانی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بخشی از مشکلات پروژه بیمارستان ولیعصر هیچ ارتباطی به داخل پروژه ندارد، به عنوان مثال یکی از چالش های جدی، مسیر دسترسی به بیمارستان است.

وی بیان کرد: فرض کنید که بیمارستان با ۵۰۰ تخت بستری و ضریب اشغال ۷۰ درصدی به بهره برداری برسد، هر روز بین ساعت ۱۵ تا ۱۷ نیز ساعات ملاقات بیماران است و هر بیمار حداقل ۳ ملاقاتی داشته باشد، اگر تعداد بیماران با ضریب اشغال ۷۰ درصدی (۳۵۰ بیمار) را در سه ملاقاتی ضرب کنیم، روزانه بین ساعت ۱۵ تا ۱۷ فقط در محدوده خیابان پیروزی و بیمارستان ولیعصر حدود هزار نفر در تردد هستند، کافی است این خیابان را در این ساعت تصور کنیم و می توان به عمق فاجعه پی برد.

وجود پمپ بنزین؛ خطری جدی برای بیمارستان

دکتر امانی تصریح کرد: از طرفی وجود جایگاه بنزین در مقابل بیمارستان یک خطر بسیار جدی قلمداد می شود، چند سال است که مسئله جابجایی پمپ بنزین مطرح شده است و حتی هفتم خردادماه نیز شخصا مجددا مکاتبه کردم تا برای این جایگاه اقدامی جدی صورت گیرد، فرض را بر این بگذاریم که این بیمارستان افتتاح شده است، قطعا با وجود این جایگاه سوختگیری، از نظر امنیتی اجازه بهره برداری از بیمارستان داده نخواهد شد.

خیابان پیروزی به محوطه بیمارستان الحاق شود

وی با اشاره به اینکه با دو ورودی، اجازه بهره برداری از یک بیمارستان ۵۰۰ تخته داده نمی شود و چنین بیمارستانی باید حداقل ۴ تا ۶ ورودی و خروجی وجود داشته باشد، افزود: از ورودی خیابان پیروزی که مختص اورژانس است باید بیمار، همراه بیمار، پزشک، پرسنل و … تردد داشته باشند که عملا با این حجم تردد خیابان مسدود می شود. قطعا الحاق بیمارستان قدیم به پروژه جدید برای اینکه یک ورودی و خروجی از سمت میدان ولیعصر گرفته شود زمانبر است به همین دلیل باید یک لاین خیابان ولیعصر و جایگاه پمپ بنزین به بیمارستان الحاق شود تا مشکل مسیر تردد و مباحث امنیتی حل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: پروژه بیمارستان ولیعصر اراک، پروژه ای قدیمی است و در آن به این جزئیات توجهی نشده است، اما امروز با توجه به شرایط فعلی باید تمامی جوانب سنجیده شود تا در زمان افتتاح به مشکل نخوریم.

این پروژه پارکینگ هم ندارد/الحاق خیابان و افزایش ورودی و خروجی بیمارستان

وی با بیان اینکه امروز در بیمارستان ۲۸۰ تخته خوابی ولیعصر حدود ۷۰۰ نفر پزشک، هیات علمی و پرسنل و … فعالیت می کنند و اگر بیمارستان جدید با ۵۰۰ تخت افتتاح شود روزانه بیش از هزار نفر بدون احتساب بیمار و همراه به این بیمارستان در رفت و آمد خواهند بود و عملا خیابان قفل می شود، گفت: حتی پارکینگ هم برای بیمارستان هنوز تعبیه نشده است. در واقع در نقشه ساختمان چنین امکانی دیده نشده و امروز درگیر آن شده ایم.

دکتر امانی گفت: در گذشته تصمیم بر این بود که ساختمان شرکت نفت در مقابل بیمارستان به پارکینگ تبدیل شود، اما تا امروز هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته در حالی که باید به موازات ساخت بیمارستان پارکینگ نیز ساخته می شد، اما امروز با وجود این چالش ها حتی اگر بیمارستان ساخته شود، اجازه افتتاح به آن داده نمی شود، پس باید هر چه سریعتر ساخت پروژه پارکینگ طبقاتی را آغاز کنند و در کنار آن خیابان پیروزی را به داخل محوطه بیمارستان الحاق کنند تا بتوانیم ورودی های متعدد برای بیمارستان در نظر بگیریم.

چالش برق همچنان باقی است

وی بیان کرد: علاوه بر تمامی این چالش ها، امروز بیمارستان هنوز به برق دسترسی ندارد و پروژه برق رسانی به بیمارستان نا تمام باقی مانده است.

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا؛ ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در یک اقدام گسترده، عملیات برق رسانی به پروژه بیمارستان ولیعصر از مرکز شهر به سمت پروژه با مشارکت ۱۱ دستگاه اجرایی و ۳۵۰ نفر نیرو آغاز شد و کار در قالب یک کیلومتر و ۹ کیلومتر کابل گذاری در روز ۱۶ اردیبهشت ماه خاتمه یافت و بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای این عملیات انتقال صرف شد.

استنباط بر این بود که با این اقدام، برق مورد نیاز پروژه به صورت کامل تامین شده است، اما نکته جالب اینجاست که هنوز برق به بیمارستان نرسیده است و برق عملا حدود ۵۰۰ متر با پروژه فاصله دارد و برق رسانی که به شدت مورد نیاز بیمارستان است نیمه تمام باقی مانده است.

برق رسانی کمک شهرداری را می طلبد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص بیان کرد: پروژه برق رسانی به بیمارستان علیرغم کار جهادی صورت گرفته برای انتقال برق از مرکز شهر به بیمارستان، کماکان ناقص باقی مانده و بخش دوم این انتقال که حدود ۵۰۰ متر است، هنوز انجام نشده، البته پروژه های مرتبط با برق در داخل پروژه در حال انجام است، اما باید شورای شهر و شهرداری همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند تا این انتقال به صورت کامل انجام گیرد چراکه اگر برق به پروژه نرسد نمی توان تست موتورخانه را آغاز کرد.

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا؛ دوم خردادماه به منظور اجرای فاز دوم برق رسانی به پروژه بیمارستان ولیعصر به طول تقریبی ۴۳۰ متر از پست برق پارک ملت، بازدید میدانی از سوی مسئولان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، اما تا امروز عملا کاری از پیش نرفته است.

عدم پرداخت بخشی از هزینه کندمان فاز اول/بابت خدمات طلبکاریم

دکتر علیرضا کریمی شهردار اراک در گفت و گو با ایسنا، در خصوص تعلل صورت گرفته در انتقال برق به پروژه بیان کرد: مسئله مطالبات شهرداری اراک از دانشگاه علوم پزشکی شامل چندین بخش می شود، یک بخش آن مربوط به کندمان است که طبق تعرفه و عوارض بهای خدمات قبل از اخذ مجوز کندمان باید هزینه پرداخت شود ولی شهرداری اراک به منظور کمک به دستگاه هایی که توان و اعتبار لازم را در اختیار ندارند انجام می دهد و برای قبال دانشگاه علوم پزشکی نیز این کار انجام شده است و به نوعی این ادارات را مدیون خود کرده ایم و امروز بابت ارائه این خدمات از آنها طلبکاریم.

ضعف در عملکرد را به شهرداری نسبت ندهید/اقتدار خود را به نمایش گذاشتیم

وی تصریح کرد: شهرداری در فاز اول پروژه برق رسانی و کندمان، کار خود را انجام داد و دانشگاه هنوز بخشی از هزینه کندمان را نیز پرداخت نکرده است، اما بخش دیگر کار مربوط به قرارداد با سازمان عمران شهرداری اراک است.

کریمی اظهار کرد: زمانی که قراردادی منعقد می شود، باید در زمان ارائه صورت وضعیت، هزینه را پرداخت کنند، اگر مجموعه ای توانایی پرداخت و یا دریافت اعتبارات را ندارد، بحثی جدا دارد و نباید ضعف خود را با فرافکنی به شهرداری نسبت دهد. شهرداری طی دو شب، کاری که چندین سال بر زمین مانده بود را انجام داد و عملا اقتدار خود را به نمایش گذاشت و برای ادامه کار با توجه به اینکه قرارداد وجود دارد باید طبق قرارداد عمل شود، به سازمان عمرانی مراجعه کنند و پیگیری های لازم را داشته باشند و قطعا کارشان براساس قرارداد انجام می شود.

ادامه کار مشروط به حل مباحث حقوقی

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا، پیمان عین القضاتی رییس شورای شهر اراک نیز در این خصوص به ایسنا گفت: در این راستا جلسات مختلفی برگزار شد. تا پیش از عقد قرارداد، امکان انجام کار وجود نداشت و به دلیل وجود مباحث قانونی، عقد قرارداد با تاخیر مواجه شد و شهرداری اعلام کرد که به دلیل نبود قرارداد امکان ادامه کار را ندارد و عملا یک مسئله حقوقی بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی رقم خورد.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر اعتقاد دارد که باید در انجام امور حتما تلاش شود، اما امور باید طبق قوانین و ضوابط انجام شود تا ضمن حفظ حقوق شهروندان منافع شهرداری نیز لحاظ شود، تصریح کرد: ادامه پروژه هیچ مانعی ندارد مشروط بر اینکه به مباحث حقوقی قرارداد توجه شود.

به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا، پروژه بیمارستان ولیعصر اراک در حال حاضر به پیشرفتی حدود ۹۰ درصدی رسیده است و قطعا اتمام ۱۰ درصد باقی مانده این پروژه بیمارستانی به اندازه ۹۰ درصد کار انجام شده، دشوار است، اما انتظار جامعه بر این است که حداقل پس از گذشت ۱۷ سال از زمان کلنگ زنی، بیشترین تسهیل و کمترین سنگ اندازی برای به سرانجام رسیدن این بیمارستان صورت گیرد.

پروژه در حال حاضر با مشکلات مالی، آنگونه که در سال های گذشته دست و پایش را بسته بود، مواجه نیست و روند ساخت با سرعت مناسبی در جریان است، اما نباید درگیر حواشی و بروکراسی های اداری شود، چراکه مباحث مرتبط با سلامت مردم شوخی بردار نیست و امروز نیاز است که بیمارستان ۴۸۰ تختخوابی ولیعصر هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

قطعا تصمیم گیری در خصوص جابه جایی پمپ بنزین و اختصاص خیابان به محوطه بیمارستان به ترتیب نیازمند تصمیم شورای تامین و شورای ترافیک استان است که باید هر چه سریعتر در این خصوص اقدام شود تا در زمان بهره برداری، چالش جدید بروز نکند.

تکمیل پروژه برق رسانی و تامین پارکینگ نیز مشارکت حداکثری شهرداری اراک را می طلبد که امیدواریم کار با تشریک مساعی و نیم نگاهی به مصالح شهر و شهروندان سرعت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *