دستگاه بارگذاری تسریعشده روسازی (APT) با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ساخته میشود.
به گزارش صنعت احداث و به نقل از ایسنا، بهدنبال تحقق شعار وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حکمرانی فناورانه و به منظور بهبود روشهای طراحی سازهای روسازی، کاهش مشکلات ناشی از خرابی در پروژههای روسازی در حال اجرا و همچنین کاهش هزینههای بهسازی و نگهداری روسازی راههای کشور، دستگاه بارگذاری تسریعشده روسازی (APT) با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ساخته میشود.
بدین منظور تفاهمنامه ساخت دستگاه بارگذاری تسریعشده روسازی (APT) و توسعه همکاریهای علمی و آموزشی بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور امضا شده است.
آزمایشهای خودرو، مهندسی ژئوتکنیک، کالیبراسیون مدلهای پیشبینی، ارزیابی ایمنی راهها، ارزیابی پل، ارزیابی سیستمهای زهکشی، آزمایشات زیست محیطی و تحقیقات حوزه حملونقل از کابردهای دستگاه بارگذاری تسریعشده روسازی (APT) است.
در آیین تبادل این تفاهمنامه محمد مهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: رویکرد این مرکز در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی اجرای نوآورانه و استفاده از فناوریهای جدید در پروژههای ملی است. در این راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور با هدف اجرای رویکردهای نوین اجرایی در حوزه راهسازی و روسازی اقدام به انعقاد این تفاهمنامه کردهاند که بر اساس مفاد آن علاوه بر همکاری طرفین در مستندسازی و مدیریت دانش ساخت دستگاه بارگذاری تسریعشده روسازی (APT)، آموزشهای لازم برای استفاده و کاربری دستگاه ارائه خواهد شد.
حیدری همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری و التزام اجرای دستورالعملها و مقررات منطبق با دانش روز دنیا در حوزه روسازی و راهسازی، افزود: مرکز تحقیقات به عنوان بازوی علمی نظام فنی و اجرایی کشور، در تدوین و بازنگری نشریههای نظام فنی همکاری خوبی با سازمان برنامه و بودجه کشور دارد، بنابراین ترویج و الزامات فنی استفاده از فناوریهای نوین در پروژهها مورد توجه این مرکز قرار دارد.
خیرالله خادمی، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز با تاکید بر مستندسازی و مدیریت دانش در حوزههای راهسازی و راهداری کشور، خاطر نشان کرد: استفاده از روشهای سنتی هزینههای هنگفتی به نظام اقتصاد پروژههای عمرانی کشور وارد میکند. در این زمینه ارتقای دانش مجریان و ناظران پروژهها، بروزرسانی ماشینآلات و تجهیزات و ارائه آموزشهای لازم به عوامل اجرایی و نحوه استفاده از این دستگاهها، در کنار بهروزرسانی ضوابط و مقررات و ایجاد الزام قانونی برای بهکارگیری فناوریهای نوین توسط مجریان طرحها و پروژهها ضرورت دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان ماموریت خود بتواند گام مهم و مؤثری در زمینه ارتقاء و توسعه دانش و فناوریهای نوین در حوزه راهسازی و روسازی راههای کشور بردارد.
به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بر اساس این تفاهمنامه انجام مطالعات، طراحی و ساخت دستگاه بارگذاری تسریعشده روسازی (APT) توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با حمایت مالی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور انجام میشود. همچنین تشکیل کارگروههای موردنیاز توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درجهت تحقیق و توسعه این دستگاه، انتقال دانش فنی و ارائه آموزشهای لازم پس از ساخت دستگاه، نظارت عالیه مرکز بر انتخاب مصالح نوین روسازیهای مختلف، با استفاده از دستگاه، تعریف، ارائه و برگزاری دورههای متنوع تخصصی و کارگاههای مختلف آموزشی و تدقیق پارامترهای طراحی روسازی راههای مختلف کشور، در قالب تدوین و بازنگری دستورالعمل و آییننامهها توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت میگیرد.